Marketing

Dwanaście produktów na świąteczny stół

Czwartek, 29 listopada 2018
Przed Świętami Bożego Narodzenia klienci szukają w sklepach nie tylko prezentów i dekoracji świątecznych, lecz także – a może przede wszystkim – produktów na świąteczny stół. Popularnością cieszą się głównie towary potrzebne do samodzielnego przygotowania wigilijnych i świątecznych dań.
Firma badawcza FOCUS Research International przyjrzała się promocjom oraz cenom dwunastu najpopularniejszych produktów reklamowanych w gazetkach promocyjnych w listopadzie i grudniu 2017 roku. Pod uwagę wzięto hipermarkety i supermarkety oraz hurtownie i sklepy typu Cash & Carry. Interesująco prezentują się wykresy cenowe produktów poszczególnych kategorii. Rywalizacja na rynku każe obniżać ceny, by przyciągnąć klientów – im bliżej Świąt, tym oferty w gazetkach proponowały coraz tańsze towary. Przed Nowym Rokiem badane produkty zazwyczaj wracały do pierwotnych cen. W gazetkach hiper- i supermarketów sprawdziło się to zwłaszcza w przypadku kategorii barszcz czerwony. W tygodniu bezpośrednio poprzedzającym Boże Narodzenie najniższe promocyjne ceny tej wigilijnej potrawy w litrowym kartonie kształtowały się na poziomie 2,29-2,39 zł, natomiast tydzień po Świętach od razu poszybowały w górę. Barszcz czerwony – niezastąpione danie na wigilijnym stole – cieszył się znaczną liczbą promocji zwłaszcza na początku grudnia.

Jednym z najczęściej promowanych artykułów był także chrzan. Biorąc pod uwagę całą kategorię, okazał się on o wiele tańszy w hurtowniach i sklepach Cash & Carry, gdzie, w sieci Bzomex, najdroższym był chrzan marki Natura za 2,94 zł, natomiast najtańszy - chrzan Green Garden za 1,13 zł. W hiper- i supermarketach maksymalna cena chrzanu była znacznie wyższa: za chrzan marki Natura trzeba było zapłacić nawet 4,99 zł, minimalna z kolei wynosiła 1,39 zł za chrzan marki własnej O! w sklepach sieci Top Market. Można zauważyć, że średnia cena utrzymywała się przez cały badany okres na równym poziomie, jedynie w przypadku hurtownii drastycznie spadła w połowie grudnia, by wzrosnąć przez samymi Świętami. Inaczej prezentuje się ilość promocji: w czasie gdy w gazetkach w hiper- i supermarketach liczba promocji przed Świętami równomiernie rosła, w hurtowniach stopniowo malała. W obu przypadkach ilość promocji była największa w ostatnim tygodniu listopada i w grudniu. Najwięcej promocji odnotowały marki Smak oraz Krakus.

Czym byłyby Święta bez słodkich ciast i wypieków? W gazetkach handlowych nie zabrakło promocji artykułów niezbędnych do ich przygotowania, czyli margaryny oraz masy makowej. W przypadku margaryny, w gazetkach zarówno hurtowni i sklepów typu Cash & Carry, jak i hiper- i supermarketów średnia cena za 250-gramowe opakowanie margaryny zauważalnie spadła na początku listopada, by do końca grudnia utrzymywać się na podobnym poziomie. Przykładowo, pod koniec listopada w sieci Dino margaryna marki Ajax (250 g) kosztowała jedynie 99 groszy, tak samo, jak margaryna Dobra Nasza! (250 g) w sklepach pod szyldem Chata Polska. Dla porównania – w hurtowniach i sklepach Cash & Carry najtańsza margaryna w badanym okresie, Smak Dla Ciebie Ulubiona (250 g) w sieci Specjał, kosztowała o jeden grosz mniej. Biorąc pod uwagę wszystkie produkty kategorii margaryna, największą liczbą promocji w gazetkach mogła pochwalić się firma Bunge, właściciel marki Kruszwica oraz firma Upfield, do której należą marki takie jak Rama oraz Kasia. Margaryna Kasia zajęła zresztą pierwsze miejsce, jeśli chodzi o ilość zajmowanej powierzchni w gazetkach. Co ciekawe, więcej poświęcono miejsca ofertom margaryny Kasia bez laktozy niż zwykłej, co potwierdzałoby obserwacje, że konsumenci dbający o zdrowie szukają produktów mlecznych bez laktozy i świadczy o coraz szerszej ich dostępności.

Na świątecznym stole goszczą również napoje gazowane i soki. Marka Coca-Cola, dzięki swoim długofalowym działaniom marketingowym, nie przestaje kojarzyć się konsumentom z Bożym Narodzeniem. Nic dziwnego, że w kategorii napojów typu Cola, to właśnie Coca-Cola cieszyła się największą liczbą promocji w gazetkach promocyjnych w sieciach każdego typu, trzeba jednak zwrócić uwagę, że marka Pepsi liczyła ich sobie niewiele mniej. W hiper- i supermarketach średnia cena napojów typu Cola (1500 ml) utrzymywała się na podobnym poziomie do Świąt, a w ostatnim tygodniu grudnia – co ciekawe - gwałtownie spadła. Własnie w ostatnim tygodniu 2017 roku w sieci Minuta 8 można było nabyć napój marki własnej O! jedynie za 85 groszy, co stanowiło najniższą cenę minimalną w tej kategorii w badanym okresie. Ogólna liczba promocji kategoriii napojów typu Cola zmniejszyła się w ostatnim tygodniu grudnia, jednak w poszczególnych przypadkach dało się zauważyć wzrost liczby promocji przed samym Nowym Rokiem, jak, na przykład, w przypadku napoju marki Coca-Cola o pojemności 1500 ml w gazetkach hurtowni i sklepów Cash & Carry, a pojemność 1000 ml w hiper- i supermarketach. Wygląda na to, że Coca-Cola jeszcze większą popularnością niż przed Świętami, cieszyła się przed karnawałem.

Zeszłoroczne promocje w przedświątecznych gazetkach handlowych pozwalają zastanowić się i oszacować, na jakie produkty warto postawić w roku bieżącym. Czy sklepy będą kusić klientów tymi samymi towarami? Tradycja wpływa na decyzje konsumenckie w równie dużym stopniu jak promocje, można więc przypuszczać, że świąteczne produkty zaprezentowane w badaniu będą cieszyć się popularnością także w kolejnych latach.



tagi: rynek , sprzedaż , promocje , ceny , gazetki handlowe , Boże Narodzenie ,